onsdag 27 maj 2009

Vi letar efter saker i ett helt år under livet.....

Hej,
jag har varit på ett föredrag om stress med och av företaget Spirea. Det var mycket tänkvärt och jag kommer säkert att återkomma till det längre fram.
Bland annat handlade det om vårt sätt att tänka. Vi har så många energitjuvar, bland annat oro. Vi oroar oss för saker som eventuellt kan hända.
Negativa tankar föder automatiskt FLER negativa tankar. Hur många kvällar har man inte legat och grubblat fram och tillbaka? Det låser sig totalt och man kan omöjligt komma fram till en lösning på problemen. Man blir stressad och då kan man inte slappna av. Hela kroppen är inställd på katastrofläge. Som när vi var stenåldersmänniskor och det kom ett rovdjur och hotade oss..
Så man får försöka börja tänka i positiva banor, vilket kan vara lättare sagt än gjort.
Mitt eget knep är att gå upp, byta rum. Ta fram papper o penna o skriva ner. Då försvinner det en del av eländet ur hjärnan och ner på papperet. Redan dagen efter kan problemen se betydligt mindre ut.
Kram alla,
Wi


6 kommentarer:

  1. Dumma, stressade jag.. Jo, rubriken kanske ni undrar över? Jag glömde att skriva om det. Om vi lever i 80 år så tillbringar vi ca ETT ÅR åt att leta efter saker. Vi träffar vänner i ca 3 år och städar i 4....
    Lite kuriosa från föredraget!

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg, verkligen ett tips jag ska testa då jag är av naturen orolig och grubblande! =)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. sån kurs borde jag också gå på! =)

    SvaraRadera
  4. Håller helt med att en sån kurs borde man gå på. Har det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Va kul,en sån kurs skulle jag vilja gå. Ja, det funkar säkert. Tidigare har jag tänkt att kilver jag upp blir jag pigg och kan alrig somna om. så har jag legat vaken i sängen och grubblat halva natten. Men sen vi skaffade valp och jag måste gå ut mitt i natten så har jag sovit bättre än nånsin.
    Men jag kommer nog spendera 10 år på att leta saker... mer tid går åt till att söka saker än att städa...

    SvaraRadera
  6. så sant så sant.

    SvaraRadera