tisdag 28 april 2009

Sticklingskleptoman!


När en idé dyker upp i min hjärna så blir jag nästan manisk. En väninna var lite ledsen för att hon nästan inte har några krukväxter. Istället för att köpa en massa växter så har jag gett mig ut på jakt efter blomskott. Jobbet är rena guldgruvan; vi har växter överallt. Jag köpte blomjord igår (jag trotsade köpstoppet men hade en blomstercheck som kom väl till pass) och idag har jag satt skott av fikus, palettblad, porslinsblomma, vandrande jude, ampellilja och någon mer som jag glömt just nu. När de börjat rota sig och jag ser att de lever så ska hon få blombebisar. Det är väl nästan lika kul som att få stora? Hoppas jag. Så akta er - ingen kruka går säker nu..

5 kommentarer:

  1. Åh, så otroligt gulligt! Jag tror att jag måste ta ditt tips och spana in blommorna på jobbet. Men du, hur mycket ska man ta från varje?

    SvaraRadera
  2. Vad fint gjort av dig! Klart det är lika kul att få en liten blomma som en stor! Den ska ju hoppeligen växa till sig lite. Jag köpte mig tre st små fjuttiga såna där hmmm herregu va heter de nu då... penseer få se om de överlever ute ännu. Jag är lat att bära in men jag tror nog de klara sig är de inte rätt odödliga ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag tar toppsticklingar som är 10-12 cm. Tar bort de nedersta bladen. Ner i kruka med jord, jag sätter dem INTE i vatten. De brukar faktiskt rota sig riktigt fort.

    SvaraRadera
  4. Vilken bra idé. Det är klart att hon kommer att bli glad för så många blommor och all värme och omtanke som ligger bakom.

    SvaraRadera
  5. Jag har en sådan hälsoblomma hemma också (som bilden), en enorm, som jag gjorde på en stickling, sedan har jag en Aloe Vera planta som börjar växa sig stor, oxå från stickling, det är riktigt skoj att se dom växa upp.

    SvaraRadera